Боже, як згадаю набридливі черги за радянських часів у крамницях, поліклініках, лікарнях, на автобусних і залізничних станціях, у кінотеатрах, то й досі мороз йде поза шкірою. Ті черги часто розтягалися для рядових людей на роки на одержання квартир, на прнд- бддня легкового автомобіля чи меблів, якоїсь цінної речі чи на виготовлення надгробного пам’ятника. Здається, осе життя наших людей (від народження до самої смерті) було побудоване на чергах. Отже, бувше радянське суспільство для простих, звичайних людей —то вічні повсякденні черги!
Чи не так? Це я звертаюся до своїх ровесників і до тих, хто жаліє за «райським» минулим. Пригадую, коли почаїв писати повість про давно минулі дитячі і юнацькі літа, то й задумався, а коли і чи взагалі вона буде надрукована за мого життя? Скіл:ьки років чи навіть десятиліть прийдеться чекати у черзі у якомусь видавництві чи журналі на цю невелику публікацію?
Адже не відкрию секрету колишнього видавництва «Веселка», де мою повість «Пастушки» всього на шість друкованих аркушів так і не надрукували, а невелику повість «Друзі» там же друкували аж 13 років! Ось що таке черги у бувшому соціалістичному суспільстві, у суспільстві, яке понад сімдесят років повзло черепашачими кроками до якогось казкового світлого майбуїтя. Але для кого?
Коли вже мова зайшла про колишні черги, то варто пригадати найпершу у моєму житті...
А було то взимку 1933-го! У хаті голодно і холодно. На єдиному дерев’яному ліжку лежали хворі матуся, братик і сестричка. Батько на роботі у колгоспі, старший брат —у школі. Я пропустив навчання, бо мусив доглядати слабих. Сестричка ЛІдочка, яка лежала поруч з матір’ю, спаленими губами просила: «Хлібця, мамо, хлібця хоцу!» Мати підсовувала їй засохлий коржик, що принесла сусідка, а мала все своєї: «Мамшо, дай хлібця-я-я!..»
Я не міг більше слухати оте «дай хлібця». Взявши у шафі гроші, швиденько одягнувся у куфайчнну. натягнув шапку на голову і, не кажучи мамі н! слова, вибіг надвір. Мороз обпік щоки. З подвір’я подався до Гончара (так називали у нас продовольчу крамницю, бо торгував там чоловік на прізвище Гончар, родом із сусіднього села Січинець).
Ще здалеку побачив біля крамниці величезний натовп голодних людей. То означало: привезли з пекарні хліб. Я побіг якомога скоріше, щоб якось серед тої живої маси і собі протовпитися до Гончарового прилавка.
Зростом тоді я був не по літах малим, і як миша почав пролазити між ногами високих дядьків. Так добрався у самісінький центр цього живого безформного тіла, яке в народі називали чергою.
Люди штовхалися, тиснулися, кричали, лаялися, хто сильніший — просувався за допомогою гострих ліктів, топтали ногами тих, що у безсиллі падали на землю...
І коли котрийсь дядько своїм чоботищем наступив мені на ногу, то я від болю дико заверещав Почувши мої зойки, три молодих чоловіки утворили своїми тілами ніби криницю, в центрі якої я стояв і голосно плакав. Ті дядьки руками підштовхнули мене, наче м’яча, вверх до своїх голів і почали передавати з рук у руки, вигукуючи:
Я ставав чобітками на голови, на плечі, на груди, але люди не ображалися, просували мене все ближче до прилавка з пахучими свіжими буханцями...
То був перший мій вихід у голодну чергу за святим хлібом. І не знав, що то був «добрий» початок у моєму житті. Черг з того далекого часу аж ніяк не зменшувалось.
І ніколи не забуду тих могилівських земляків, що врятували у тій хлібній черзі моє і моїх рідних життя.
Коментарі
Дописати коментар