Боже, яке було наше голодне дитинство початку тих страшних тридцятих!
Тепер, з висоти своїх літ, можу краще зрозуміти тодішніх батьків, які, живучи впроголодь, все робили, щоб хоч чим-небудь набити порожні животи кровиночкам, врятувати їх від голодної смерті.
Влітку з старшим братом Віктором пас сусідські корови, іноді нам перепадали окрайчики житнього хліба, чи шматочки кукурудзяного малая, чи застиглі картопляники. А коли почала достигати пшениця, то ми й зовсім ожили. Спочатку пили пшеничне молочко. Візьмеш два колоски в рот, вижуєш з них солодкувате, розбавлене слюною, молочко і випльовуєш непотрібний жмих.
Як тільки пшеничні колоски виповнювалися достигаючим зерном, то ми вже кілька колосків розминали у долоні, відвіювали полову, а зерно, ще м’якувате, жували доти, поки воно не ставало клейкою тягучою масою, яку потім і ковтали.
Коли тепер бачу, як хлопчаки і дівчатка жують гумову жвачку, то завжди пригадую пшеничні жвачки, які врятовували нас від голоду.
Не знаю, чи тепер у колгоспах є сторожі колгоспних ланів, а тоді, у тридцяті, були. І звалися у нас, на Поділлі, лановими. Лановий мав коня, нагайку,іноді, особливо вночі, і рушницю. Його завданням було оберігати хлібні ниви від голодних людей.
Одного разу і. я з братом попалися у руки такому посіпаці. А було це так.
Як тільки забрали пшеничні копи з лану під Чорним лісом, то бригадир дозволив там пасти худобу. Ну, а коли жали, в’язали снопи, складали їх у п’ятнадцятки, а потім волами перевозили на центральний тік до молотарки, то й обломлювалися сухі колоски. Навіть багатенько їх було на місцях, де стояли до того копи. То ж пастушки і не давали пропасти святому хлібові. Колосок до колоска зазбирували у торбинки, розтирали їх руками чи молотили палицями. Потім ще відвіювали полову, і чисте янтарне пшеничне зерно несли ввечері додому. А там воно попадало на дошній млин — жорна, і ще того ж таки вечора з тієї пшениченьки вечеряли засмаченими кропом галушками.
Отож, я і брат Віктор кожного дня почали збирати колоски і приносити мамі по чотири-п’ять склянок чистого зерна. А у суботу ми й не зглянулися, як з-під лісу вилетів на гнідому коні лановий Кифорко. Вія зігнав пастушків докупи, зліз з коня, розчепірив мішок і гарикнув на все поле:
— І зерно, і колоски сипте сюди!
Ми стояли мовчки і дивилися на його прокурені руді вуса, кінчики яких ворушилися, як у чорного таргана, хоч чоловік і мовчав. Раптом Кифорко як загарчить, аж луна пішла лісом:
— Ви, куркульські змієнята, ще довго стоятимете? Ану, сипте!
— А ми не крали колоски, а зазбирали їх на голому полі! — вигукнув із гурту Сашко.— Тому й не будемо зсипати зерно і колоски у ваш мішок! І ми ніякі не куркульські змієнята, дядьку Кифоре!
— Ти чий будеш такий розумний?! — просичав чоловік.— А нагайки не хочеш попробувати?
— Ви не маєте права битися, дядьку, це вам не кріпацтво. Читали ми про таких осавулів у книжці Нечуя- Левицького «Микола Джеря»,— не здавався Сашко, його чорні очі горіли гнівом.
— Це ти про якого осавулу тут розпатякуєш?—сердився лановий.
— А був такий поміщицький посіпака, що людям від нього життя не було.
— То я теж посіпака? То я посіпака панський, шмаркачу? Так? — заревів Кифорко і кинувся з нагайкою до хлопця.
Але той не чекав, поки лановий розмахнеться нагайкою. Він як чкурнув у напрямку лі су, то лиш п’яти заблискали на сонці.
Поки лановий добіг до коня, який спокійно пасся на стерні, поки вискочив на сідло, то за Сашком і слід простиг.
Ми теж розбіглися по полю. А щоб не дати зерна лановому, то котрийсь першим почав розсівати пшеничне зерно по стерні, примовляючи:
— Сійся-родися, жито, пшениця, всяка пашниця...
На Новий рік, щоб краще вродило, як уторік!
І всі ми за його прикладом на очах у Кифорка розсипали колоски і зерно і голосно, крізь сльози, кричали:
Сійся—родися, жито, пшениця, всяка пашниця...
Коментарі
Дописати коментар