Мабуть, це було під впливом тодішньої знаменитості — Олександра Корнійчука, був у захопленні хірургом Платоном Кречетом з однойменного твору.
Тоді перечитав всю доступну українську класику — п’єси Івана Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка, Т. Шевченка, М. Старицького, М. Кропнвницького, І. Карпенка-Карого, І. Франка, а водевіль Степана Васильченка «На перші гулі» і драму-феєрію «Лісова пісня» Лесі Українки майже знав напам’ять. Захоплювався творами В. Шекспіра, Мольєра та інших європейських драматургів.
Молода учителька української мови і літератури щиро хотіла, щоб ми любили рідне слово, дбали про його чистоту. А ще вона керувала загальношкільннм хоровим гуртком, у якому я теж був не останнім. Та про це треба розповісти осібно...
То ж Марія Андріївна намагалася, наскільки могла, навчити нас писати твори на різні теми. Часто давала завдання: описати ранок чи вечір, весною у лісі чи на полі, у жнива, пастушків тощо. Такі твори мені давалися легко, і я мав за них гарні оцінки. Та осінніми довгими вечорами мене потягло до драматургії. Як у хаті ставало тихо (а діти рано лягали спати), коли мати і батько щось робили на кухні, я у маленькій кімнатці, яку ми вважали передньою, при гасовій лампі, накритій саморобним бляшаним абажуром, що кидав світло лише на мій зошит, розмовляв із своїми героями. Спочатку намагався писати одноактівки, щось на зразок «За двома зайцями» М. Старицького. Але події у моїх перших п’єсах відбувалися у колгоспах, були наближені до тодішнього життя, про яке торочили у школі, розфарбовували у газетах, свистіли по радіо. У нас був чорний капелюх на стіні, який і розносив з Москви побрехеньки про «ворогів народу», про зрадників соціалістичної батьківщини, про шкідннків-куркулів, про різних класових ворогів, шпигунів, диверсантів, вбивць вождів комуністичної партії.
В одній з одноактівок я показав, як колишній куркуль втік із далекого Сибіру, прибув у своє село і вночї пасипав отрути у криницю, від чого погинули колгоспні коні. Його, звичайно, вислідили герої-комсомольці, відбувся суд на «ворогом народу». Цього я не видумав, а прочитав у «Правде» чи «Известиях». Ну, а далі почав фаятазувати та так, що і сам повірив у те, що придумав.
Такі одноактівки я писав і в дев’ятому класі, але соромився показувати учительці. Про мої «творчі здобутки» тоді знали лише однокласники Леонід Севастьянов і Володимир Римар, з якими дружив майже все свідоме життя.
Я читав свої п’єси хлопцям у нашому славнозвісному яру (весною, влітку і у теплі осінні дні), де вічну пісню співає у густих вербах, кленах, ясенах і липах невтомний Батіжок.
Звичайно, хлопці хвалили мої літературні вправи, щиро заздрили моєму вмінню писати і фантазувати. Навіть готові були грати певні ролі в одній із одноактівок. Та коли одного разу я вирішив провести репетицію, прочитав їм п’єсу, то жоден не захотів виступати у ролі куркуля. Вони не вірили моєму трактуванню цього героя, бо знали місцевих так званих куркулів, яких розорили, бо ті були заможними працьовитими селянами, і ніяк не могли повірити, щоб селянин потруїв своїх найліпших помічників, невтомних трудівників — коней. Коли я запитав Володю Римара, чого він не хоче грати роль «ворога народу», то почув:
— Де ти такого бачив куркуля-нелюда?
— Читав у московській «Правді». .
— І ти повірив написаному?
— Та це ж у «Правді»!
— Може, десь у Росії і є такі вороги, що отруюють 'коней, а на Україні, я впевнений, такого хворого на голову не знайдеш. 1 ще. Ти б менше читав оті газети, а приглядався до того, як живуть наші люди...
— Напиши про те, як колгоспникам дають на трудодень не зерно, а сміття, — буркнув Леонід.— Або про те, що порозорювали всі пасовища, так що нема де пасти худобу.
На тому і кінчилася наша перша І остання репетиція моїх драматичних вправ.
У десятому вже ушкварив п’єсу аж на чотири дії і щось шість картин. І назвав її «Шлях до щастя». Десь у травні 1941 року переписав її начисто і наважився дати учительці. У мене залишилася, між іншим, чернетка, яка зберігається й досі. Нещодавно я переглянув ту «п’єсу» і подумалося як про чуже: юний автор використав багато народних пісень, є там і танці і співи, змальовано, як організовували колгосп, як передові люди здавали навіть корови без примусу. Є там різні партійні уповноважені, дуже активні комсомолі, але нема справжнього тодішнього життя. І хоч чителька привселюдно хвалила автора цієї п'єси, але він і тоді розумів писати драматичнії твори, треба досконало знати житя.
На тому і кінчилася моя літературна діяльність як драматурга, бо почалася. Велика Вітчизняна війна. Та писати я не залишив.
Коментарі
Дописати коментар