Перейти до основного вмісту

Майже драматург

   У шкільні роки я дуже багато читав художньої лі­тератури. У восьмому класі захопився драматургією.
   Мабуть, це було під впливом тодішньої знаменитості — Олександра Корнійчука, був у захопленні хірургом Платоном Кречетом з однойменного твору. 
   Тоді перечитав всю доступну українську класику — п’єси Івана Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка, Т. Шевченка, М. Старицького, М. Кропнвницького, І. Карпенка-Карого, І. Франка, а водевіль Степана Васильченка «На перші гулі» і драму-феєрію «Лісова піс­ня» Лесі Українки майже знав напам’ять. Захоплювався творами В. Шекспіра, Мольєра та інших європейських драматургів. 
 Молода учителька української мови і літератури щи­ро хотіла, щоб ми любили рідне слово, дбали про його чистоту. А ще вона керувала загальношкільннм хоро­вим гуртком, у якому я теж був не останнім. Та про це треба розповісти осібно... 
   То ж Марія Андріївна намагалася, наскільки могла, навчити нас писати твори на різні теми. Часто давала завдання: описати ранок чи вечір, весною у лісі чи на полі, у жнива, пастушків тощо. Такі твори мені дава­лися легко, і я мав за них гарні оцінки. Та осінніми дов­гими вечорами мене потягло до драматургії. Як у хаті ставало тихо (а діти рано лягали спати), коли мати і батько щось робили на кухні, я у маленькій кімнатці, яку ми вважали передньою, при гасовій лампі, накри­тій саморобним бляшаним абажуром, що кидав світло лише на мій зошит, розмовляв із своїми героями. Спо­чатку намагався писати одноактівки, щось на зразок «За двома зайцями» М. Старицького. Але події у моїх перших п’єсах відбувалися у колгоспах, були наближені до тодішнього життя, про яке торочили у школі, роз­фарбовували у газетах, свистіли по радіо. У нас був чорний капелюх на стіні, який і розносив з Москви по­брехеньки про «ворогів народу», про зрадників соціа­лістичної батьківщини, про шкідннків-куркулів, про різ­них класових ворогів, шпигунів, диверсантів, вбивць во­ждів комуністичної партії. 
  В одній з одноактівок я показав, як колишній кур­куль втік із далекого Сибіру, прибув у своє село і вночї пасипав отрути у криницю, від чого погинули колгоспні коні. Його, звичайно, вислідили герої-комсомольці, від­бувся суд на «ворогом народу». Цього я не видумав, а прочитав у «Правде» чи «Известиях». Ну, а далі почав фаятазувати та так, що і сам повірив у те, що придумав. 
   Такі одноактівки я писав і в дев’ятому класі, але со­ромився показувати учительці. Про мої «творчі здобут­ки» тоді знали лише однокласники Леонід Севастьянов і Володимир Римар, з якими дружив майже все свідоме життя. 
   Я читав свої п’єси хлопцям у нашому славнозвісному яру (весною, влітку і у теплі осінні дні), де вічну пісню співає у густих вербах, кленах, ясенах і липах невтом­ний Батіжок. 
   Звичайно, хлопці хвалили мої літературні вправи, щиро заздрили моєму вмінню писати і фантазувати. На­віть готові були грати певні ролі в одній із одноактівок. Та коли одного разу я вирішив провести репетицію, про­читав їм п’єсу, то жоден не захотів виступати у ролі куркуля. Вони не вірили моєму трактуванню цього ге­роя, бо знали місцевих так званих куркулів, яких розо­рили, бо ті були заможними працьовитими селянами, і ніяк не могли повірити, щоб селянин потруїв своїх най­ліпших помічників, невтомних трудівників — коней. Коли я запитав Володю Римара, чого він не хоче грати роль «ворога народу», то почув: 
— Де ти такого бачив куркуля-нелюда? 
— Читав у московській «Правді». . 
— І ти повірив написаному? 
— Та це ж у «Правді»! 
— Може, десь у Росії і є такі вороги, що отруюють 'коней, а на Україні, я впевнений, такого хворого на го­лову не знайдеш. 1 ще. Ти б менше читав оті газети, а приглядався до того, як живуть наші люди... 
— Напиши про те, як колгоспникам дають на тру­додень не зерно, а сміття, — буркнув Леонід.— Або про те, що порозорювали всі пасовища, так що нема де пас­ти худобу. 
На тому і кінчилася наша перша І остання репети­ція моїх драматичних вправ. 
У десятому вже ушкварив п’єсу аж на чотири дії і щось шість картин. І назвав її «Шлях до щастя». Десь у травні 1941 року переписав її начисто і наважився да­ти учительці. У мене залишилася, між іншим, чернетка, яка зберігається й досі. Нещодавно я переглянув ту «п’єсу» і подумалося як про чуже: юний автор викорис­тав багато народних пісень, є там і танці і співи, зма­льовано, як організовували колгосп, як передові люди здавали навіть корови без примусу. Є там різні партійні уповноважені, дуже активні комсомолі, але нема справжнього тодішнього життя. І хоч чителька привселюдно хвалила автора цієї п'єси, але він і тоді розумів писати драматичнії твори, треба досконало знати житя.
   На тому і кінчилася моя літературна діяльність як драматурга, бо почалася. Велика Вітчизняна війна. Та писати я не залишив.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Їжачок

 Звідкись налетів грайливий вітерець, заплутався у побурілому каштановому листі, злегка доторкнувся до гілок — і тротуаром почали вибрикувати блискучі, ще вологі від шкаралупи каштани.   Їх тут же підхоплювали пішоходи, ніжно їм усміхалися, пестили руками і ховали до кишень, в сумки чи просто несли на розкритих долонях, милуючись карими красенями.   Неподалік на лавці сиділо двоє школяриків: набурмосений хлопчик з непокірною чорною чуприною, що з’їжилася над високим чолом, і білява дівчинка, очі якої висвічували погожим небом, а губи нагадували дві скибочки перестиглого кавуна. Поруч стояли портфелики з книжками. Вона, жестикулюючи тонкими руками, щось тихо доводила чорноокому.   Але той, заклавши пальці в кишені вилинялих синіх штанів, не помічав ні пішоходів, ні каштанів, які іноді падали коло самісіньких ніг, ні голубоокої.   Раптом дівчинка побігла за каштаном, що покотився на край тротуару. Він ще не вилупився із своєї темно-зеленої домівки, вкритої густими гострим

Ластів'ята

  Наш будиночок майже біля самого моря. У кімнаті повно сонця і солонуватого повітря. Коли море спокійне, ми чуємо, як у воду пірнають чайки. А коли воно розіграється, то спінені хвилі набігають аж на наш поріг.   Двадцять днів тому, коли ми влаштувалися в цій невеликій дерев’яній хатці, то дуже здивувалися, що над дверима ластівки звили собі гніздечко. Середнього зросту чоловікові до нього можна було й рукою дотягнутись.   Не знаю чому, але це гніздо не було побудоване за всіма правилами ластів’ячої архітектури. Пташки не примурували гніздечко наглухо до стелі, як це робить більшість їх родичів, а залишили свою хату без даху. Тому четверо ластів’ят весь час висували пухнасті голівки з гнізда. Здавалося, що вони тягнуться до безмежного моря.   Ми не раз спостерігали, як працьовиті батьки годували своїх ненажерливих дітей. Ще й не було видно матері, а великі жовті ротики розкривалися їй назустріч. Ластівки давали їсти малятам по черзі: спочатку крайньому, політають, політають і