Оту автомашину «чорний ворон», про яку й досі люди бояться говорити вголос, випадково я бачив у 1937 році у моїх рідних Дунаївцях. Але я тоді не знав, що то за машина із загратованими вікнами.
А було це у травні, коли вже відцвітали вишні і черешні, пахощами духмянив бузок, під вікнами у квітниках білими метеликами пурхали нарциси, а у нашої слободецької бабусі, звідки я повертався під ранок, ще н медом пахли жовті тюльпани, що було тоді надзвичайною рідкістю навіть у нашому містечку.
Коли я підходив до суконної фабрики, втомлений, бо мої босі ноги відміряли майже дев’ять кілометрів, раптом з невеликої вулички вирвалася чорна машина, на якій я помітив загратоване віконце, і помчала до Ріжка — так звали у народі центральний майдан містечка. А за машиною вибігло кілька людей—дві жінки і четверо чи п’ятеро дітей. Вони голосно плакали, до них підійшло два чоловіки. Ось тоді я почув назву автомашини «чорний ворон».
Потім, коли ставав з місяцями дорослішим, не раз чув, як люди пошепки повідомляли найближчим родичам чи знайомим: «Минулої ночі «чорний ворон» забрав учителя української мови», «Позавчора «чорний ворон» клював сім’ю Федореккїв», «Чорний ворон» осиротив безруку Мільку».
Слава Богу нашу родину ї сім’ю обминала ота страшна машина, а тому ми жили спокійніше, маю на увазі нас, дітей, аа сім’ї, де голодний і жорстокий «чорний ворон* склював батька чи матір, сина чи доньку.
І ще. Після відвідин тої дикої автомашини на все життя для родичів скльованого залишався трупний сморід, якого жахалися навіть рідні діти, батько чи матір. Бо той трупний сморід виражався страшним ярликом — «ворог народу». «Ворог народу» — це про скльованого «чорним вороном», а про дітей, рідних — «Це із сімейки отого антирадянщина», «Це донечка «ворога народу», «Це мати «ворога народу»...
Першого вересня до нас на урок математики прийшла висока учителька із великим орлиним носом, симпатична. Ми, восьмикласники, зустріли її насторожено, бо знали, що перед цим вона працювала у так званій зразковії! школі. І чого раптом вона з’явилася у нас?
Про нову математичку через кілька днів у клас принесли звістку: «її чоловіка склював «чорніш ворон» — значить вона дружина «ворога народу». Про це перед уроками повідомила всезнайка Зося Ученивд вона по- середня зате мала батьків-партійців, які обнімали незначні посади у райцентрі. Але цього було досить, щоб їй деякі вчителі завищували оцінки, бо не хотіли мати справу з її язикатою матусею, яку і ми всі знали, бо не раз вона приходила у клас, коли її донечку хтось «обіжав» із хлопців.
Розповім про урок, на якому сталася ось ця оказія.
Як завжди, Софія Йосипівна увійшла у клас усміхнена, якась велична, у неновому, але акуратно випра- сованому темному костюмі. Привіталася, відмітила у класному журналі відсутніх учнів і почала обходити парти, перевіряючи домашнє завдання. Вона доброзичливо вказувала на помилки, тут же пояснювала, як виправити їх, якщо це стосувалося одного-двох учнів. Якщо ж вчителька бачила, що декілька учнів допустили одну й ту ж помилку, то вона зразу підходила до класної дошки, брала крейду в руки — і пояснювала, що треба зробити, аби правильно розв’язати задачу. Але ніколи повністю не розв’язувала приклад, це повинні тут же самостійно зробити самі учні.
Коли Софія Йосипівна підійшла до Зосі, то та заховала зошит. Вчителька здивовано глянула на ученицю і спокійно:
— Щось не так, Зосю?
— Я не хочу, щоб ви доторкалися до мого зошита своїми нечистими руками, — пронявкала дівчинка (а вона й справді не говорила, а скоріше, як молоденька кицька, яка лише вчиться балакати по-котячи, тоненьким голосом ніби вимовляла «ммя-я-яу»).
Учителька глянула при всіх учнях на свої руки, почервоніла і пішла до столу. Стала і до дівчини:
— Пробачте, Зосю, бо руки мої таки в крейді!..
— Якби тільки в крейді, то не було б страшно!..— гукнула учениця.
— Не розумію вас, Зосю,— знітилася вчителька.
— Ми не хочемо, щоб ви були у нас учителькою!— «нову гукнула учениця.
Чим я перед вами за ці кілька днів провинилася? — промовила Софія Йосипівна, а її великі очі заволоклися туманом. Я не добр« бачив, бо сидів на першій парті. Бачив, як велика сльозина, завбільшки з горошину* скотилася до носа. Тоді я підвівся із-за парти і до Зосі.
— Ти чого за всіх учнів розправляєшся з учителькою? Хто тобі доручив ображати Софію Йосипівну?
— А тебе хто уповноважив її захищати? — крикнула
— Я вимагаю, щоб ти попросила пробачення у Софії
Йосипівни, зрозуміла? Хто цього вимагає, прошу встати!
І весь клас, за винятком Зосі, встав. Тільки грубіянка сиділа і якось дико усміхалася. Зараз вона нагадувала загнаного звірка, який, аби врятуватися, кинеться н.а сильнішого, не задумуючись, чи врятується, чи помре; іншого виходу нема.
— І кого ж ви захищаєте? — не здавалася Зося.— Перед вами дружина запеклого «ворога народу»
Софія Йосипівна раптом зблідла, поволеньки почала ніби присідати, хапати ротом повітря...
Хлопці кинулися, щоб її підтримати, але не зуміли, і вона звалилася на підлогу.
Я побіг за кимось із учителів і побачив в учительській директора школи:
— Що сталося?
— Софії Йосипівні погано, вона впала на підлогу...
Більше Софія Йосипівна у нас йе працювала. Вона викладала математику у нашій же школі, але в інших класах. А коли почалася Велика Вітчнзия'на війна, вона добровільно пішла на фронт санітаркою, щоб рятувати життя колишнім своїм учням, їх братам і батькам.
Зося, що випадково зосталася на окупованій німецькими фашистами території, стала у бургомістра перекладачкою.
Ось так розпорядилася доля життям двох людей.
Коментарі
Дописати коментар