Перейти до основного вмісту

«Чорний ворон»

  Оту автомашину «чорний ворон», про яку й досі лю­ди бояться говорити вголос, випадково я бачив у 1937 році у моїх рідних Дунаївцях. Але я тоді не знав, що то за машина із загратованими вікнами.
  А було це у травні, коли вже відцвітали вишні і че­решні, пахощами духмянив бузок, під вікнами у квіт­никах білими метеликами пурхали нарциси, а у нашої слободецької бабусі, звідки я повертався під ранок, ще н медом пахли жовті тюльпани, що було тоді над­звичайною рідкістю навіть у нашому містечку. 
  Коли я підходив до суконної фабрики, втомлений, бо мої босі ноги відміряли майже дев’ять кілометрів, раптом з невеликої вулички вирвалася чорна машина, на якій я помітив загратоване віконце, і помчала до Ріжка — так звали у народі центральний майдан міс­течка. А за машиною вибігло кілька людей—дві жінки і четверо чи п’ятеро дітей. Вони голосно плакали, до них підійшло два чоловіки. Ось тоді я почув назву ав­томашини «чорний ворон». 
  Потім, коли ставав з місяцями дорослішим, не раз чув, як люди пошепки повідомляли найближчим роди­чам чи знайомим: «Минулої ночі «чорний ворон» забрав учителя української мови», «Позавчора «чорний ворон» клював сім’ю Федореккїв», «Чорний ворон» осиротив безруку Мільку». 
  Слава Богу нашу родину ї сім’ю обминала ота стра­шна машина, а тому ми жили спокійніше, маю на увазі нас, дітей, аа сім’ї, де голодний і жорстокий «чорний ворон* склював батька чи матір, сина чи доньку. 
  І ще. Після відвідин тої дикої автомашини на все життя для родичів скльованого залишався трупний смо­рід, якого жахалися навіть рідні діти, батько чи матір. Бо той трупний сморід виражався страшним ярликом — «ворог народу». «Ворог народу» — це про скльованого «чорним вороном», а про дітей, рідних — «Це із сімейки отого антирадянщина», «Це донечка «ворога народу», «Це мати «ворога народу»... 
  Першого вересня до нас на урок математики при­йшла висока учителька із великим орлиним носом, сим­патична. Ми, восьмикласники, зустріли її насторожено, бо знали, що перед цим вона працювала у так званій зразковії! школі. І чого раптом вона з’явилася у нас? 
  Про нову математичку через кілька днів у клас при­несли звістку: «її чоловіка склював «чорніш ворон» — значить вона дружина «ворога народу». Про це перед уроками повідомила всезнайка Зося Ученивд вона по- середня зате мала батьків-партійців, які обнімали не­значні посади у райцентрі. Але цього було досить, щоб їй деякі вчителі завищували оцінки, бо не хотіли мати справу з її язикатою матусею, яку і ми всі знали, бо не раз вона приходила у клас, коли її донечку хтось «обіжав» із хлопців. 
  Розповім про урок, на якому сталася ось ця оказія. 
  Як завжди, Софія Йосипівна увійшла у клас усміх­нена, якась велична, у неновому, але акуратно випра- сованому темному костюмі. Привіталася, відмітила у класному журналі відсутніх учнів і почала обходити парти, перевіряючи домашнє завдання. Вона доброзичливо вказувала на помилки, тут же пояснювала, як ви­правити їх, якщо це стосувалося одного-двох учнів. Як­що ж вчителька бачила, що декілька учнів допустили одну й ту ж помилку, то вона зразу підходила до клас­ної дошки, брала крейду в руки — і пояснювала, що треба зробити, аби правильно розв’язати задачу. Але ніколи повністю не розв’язувала приклад, це повинні тут же самостійно зробити самі учні. 
Коли Софія Йосипівна підійшла до Зосі, то та захо­вала зошит. Вчителька здивовано глянула на ученицю і спокійно: 
— Щось не так, Зосю? 
— Я не хочу, щоб ви доторкалися до мого зошита своїми нечистими руками, — пронявкала дівчинка (а вона й справді не говорила, а скоріше, як молоденька кицька, яка лише вчиться балакати по-котячи, тонень­ким голосом ніби вимовляла «ммя-я-яу»). 
  Учителька глянула при всіх учнях на свої руки, по­червоніла і пішла до столу. Стала і до дівчини: 
— Пробачте, Зосю, бо руки мої таки в крейді!.. 
— Якби тільки в крейді, то не було б страшно!..— гукнула учениця. 
— Не розумію вас, Зосю,— знітилася вчителька. 
— Ми не хочемо, щоб ви були у нас учителькою!— «нову гукнула учениця. 
  Чим я перед вами за ці кілька днів провинилася? — промовила Софія Йосипівна, а її великі очі заволоклися туманом. Я не добр« бачив, бо сидів на першій парті. Бачив, як велика сльозина, завбільшки з горо­шину* скотилася до носа. Тоді я підвівся із-за парти і до Зосі. 
— Ти чого за всіх учнів розправляєшся з учитель­кою? Хто тобі доручив ображати Софію Йосипівну? 
— А тебе хто уповноважив її захищати? — крикнула 
— Я вимагаю, щоб ти попросила пробачення у Софії 
  Йосипівни, зрозуміла? Хто цього вимагає, прошу встати! 
  І весь клас, за винятком Зосі, встав. Тільки грубіянка сиділа і якось дико усміхалася. Зараз вона нагадувала загнаного звірка, який, аби врятуватися, кинеться н.а сильнішого, не задумуючись, чи врятується, чи помре; іншого виходу нема. 
— І кого ж ви захищаєте? — не здавалася Зося.— Перед вами дружина запеклого «ворога народу» 
  Софія Йосипівна раптом зблідла, поволеньки почала ніби присідати, хапати ротом повітря... 
  Хлопці кинулися, щоб її підтримати, але не зуміли, і вона звалилася на підлогу. 
  Я побіг за кимось із учителів і побачив в учительсь­кій директора школи: 
— Що сталося? 
— Софії Йосипівні погано, вона впала на підлогу... 
  Більше Софія Йосипівна у нас йе працювала. Вона викладала математику у нашій же школі, але в інших класах. А коли почалася Велика Вітчнзия'на війна, вона добровільно пішла на фронт санітаркою, щоб рятувати життя колишнім своїм учням, їх братам і батькам. 
  Зося, що випадково зосталася на окупованій німець­кими фашистами території, стала у бургомістра пере­кладачкою. 
  Ось так розпорядилася доля життям двох людей.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Їжачок

 Звідкись налетів грайливий вітерець, заплутався у побурілому каштановому листі, злегка доторкнувся до гілок — і тротуаром почали вибрикувати блискучі, ще вологі від шкаралупи каштани.   Їх тут же підхоплювали пішоходи, ніжно їм усміхалися, пестили руками і ховали до кишень, в сумки чи просто несли на розкритих долонях, милуючись карими красенями.   Неподалік на лавці сиділо двоє школяриків: набурмосений хлопчик з непокірною чорною чуприною, що з’їжилася над високим чолом, і білява дівчинка, очі якої висвічували погожим небом, а губи нагадували дві скибочки перестиглого кавуна. Поруч стояли портфелики з книжками. Вона, жестикулюючи тонкими руками, щось тихо доводила чорноокому.   Але той, заклавши пальці в кишені вилинялих синіх штанів, не помічав ні пішоходів, ні каштанів, які іноді падали коло самісіньких ніг, ні голубоокої.   Раптом дівчинка побігла за каштаном, що покотився на край тротуару. Він ще не вилупився із своєї темно-зеленої домівки, вкритої густими гострим

Ластів'ята

  Наш будиночок майже біля самого моря. У кімнаті повно сонця і солонуватого повітря. Коли море спокійне, ми чуємо, як у воду пірнають чайки. А коли воно розіграється, то спінені хвилі набігають аж на наш поріг.   Двадцять днів тому, коли ми влаштувалися в цій невеликій дерев’яній хатці, то дуже здивувалися, що над дверима ластівки звили собі гніздечко. Середнього зросту чоловікові до нього можна було й рукою дотягнутись.   Не знаю чому, але це гніздо не було побудоване за всіма правилами ластів’ячої архітектури. Пташки не примурували гніздечко наглухо до стелі, як це робить більшість їх родичів, а залишили свою хату без даху. Тому четверо ластів’ят весь час висували пухнасті голівки з гнізда. Здавалося, що вони тягнуться до безмежного моря.   Ми не раз спостерігали, як працьовиті батьки годували своїх ненажерливих дітей. Ще й не було видно матері, а великі жовті ротики розкривалися їй назустріч. Ластівки давали їсти малятам по черзі: спочатку крайньому, політають, політають і