Перейти до основного вмісту

Подвиг

  Мені було чотири роки, коли сталася зі мною лиха пригода. 
  На городах люди копали буряки, зазбирували куку­рудзиння, гарбузи. Я бігав по городі і прутиком цьвохав по бур’янах, які були більшими за мене. 
  На другій половині городу росла конюшина, а у сусідки Ганни зійшла озимина. Туди чогось і направився один з кількох коней, що паслися на конюшині. Передні один ноги у коня, як і у кількох інших були спутані, а тому він скакавю Те побачила тітка і гукнула до мене: 
--Микольцю! нажени коня, бо він витолочить озимину.
  Я підбіг ззаду до коня і цьвохнув його прутиком по задній нозі. А той у відповідь як хвицнув мене, то я опинився аж на конюшині... 
  Пам’ятаю що довго валявся у ліжку (тоді у нас ще справжніх лікарень і лікарів не було). До мене приходив бородатий фельдшер Бокулич, якого я часто бачив до того, коли хтось хворів у сім'ї. Мати, розповіла, що ніхто не сподівався, що я житиму... 
  З того часу у мене у лівому паху росла гуля, а з роками вона більшала і почала заважати навіть ходити.
  Вже у десятому класі, коли хлопці-допризовники про­ходили медичний огляд, молодий хірург запропонував мені прооперуватися. Вдома я сказав про це батькам, але мати з плачем почала мене відмовляти, навіть не думати про операцію. До того ж у селі був випадок, коли дівчині прооперували сліпу кишку, а через кілька днів вона померла. 
  І все ж став задумуватися над пропозицією хірурга. Тоді в моді була книжка Миколи Островського «Як гар­тувалася сталь», і кожен молодик захоплювався Павлом Корчагіним, його героїчною боротьбою за життя. Я ж мріяв стати пілотом, вступити після десятого класу у військове училище, де готували цих відчайдухів. 
  Теоретично я знав повністю будову літака, бо вивчав по книжках і різних брошурах. Але через Оту гулю і мріяти не можна було про військове училище та ще й таке, на той час і гучне і дуже модне серед юнаків. 
  І я вирішив лягти на операцію на час зимових кані­кул, щоб менше пропускати уроків, бо ж випускний клас. За пару днів до нового, 1941 року, я сказав мамі, що піду провідати бабусю на Слобідці Гірчичанській. Мама відмовляла мене, але я настояв на своєму, бо ж був уже не маленьким. Ще й попередив, що там зано­чую. 
  Наступного дня я пішов у лікарню, і хірург Франчук поклав мене у палату, де почали готувати до операції. 
  Я попросив його нікому не говорити і не повідомляти про те, що я у лікарні... 
  Наступного ранку мені зробили операцію під місце­вим наркозом. Я відчував, як хірург скальпелем ріже моє тіло, наче картоплю, але не боліло. 
  Через кілька годин, як вивітрився наркоз, мене стра­шно боліло порізане місце, так що я не спав цілу ніч, хоч мені і давали різні ліки. Десь під ранок задрімав, і мені приснилася мати: ніби я, п’ятирічний хлопчик, бігаю під розквітлими вишнями (а такі ви
шні у нас росли в другому саду), потім виліз на одну деревину, щоб зловити метелика. Аж тут десь взялася мати і як закричить: «Впадеш, сину! Тримайся!». Затріщала гілка — і я полетів до землі... 
  Коли розплющив очі, то наді мною стояла мати і гірко плакала. І то вже не був сон... 
  А дізналися вдома про те, що я у лікарні, від сусід­ки, яка працювала тут же санітаркою. Саме цього я «є передбачив. Але діло вже було зроблено. 
* * * 
  Той молодий хірург Франчук (потім він працював у Старокостянтинові) так мене тоді покалічив, що я почав налягати на ногу. І вже ні про яке військове училище не могло бути й мови. Нога у мене затерпала так, що я міг її колоти голкою і не відчувати болю. Особливо терпла, коли проходив кілька кілометрів. 
  Дуже тяжко приходилося на фронті, особливо під час нічних переходів, наступів... 
  І виправили те Франчукове навчання рівно через де­сять років хірурги Київської подольської лікарні після закінчення університету. Замість випускного вечора я ліг на операцію, про що знав лише один мій товариш. 
  Ось що значить прутиком цьвохнути коня по задній нозі, коли у нього спутані передні. Та чи винен був той малюк з прутиком? 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Їжачок

 Звідкись налетів грайливий вітерець, заплутався у побурілому каштановому листі, злегка доторкнувся до гілок — і тротуаром почали вибрикувати блискучі, ще вологі від шкаралупи каштани.   Їх тут же підхоплювали пішоходи, ніжно їм усміхалися, пестили руками і ховали до кишень, в сумки чи просто несли на розкритих долонях, милуючись карими красенями.   Неподалік на лавці сиділо двоє школяриків: набурмосений хлопчик з непокірною чорною чуприною, що з’їжилася над високим чолом, і білява дівчинка, очі якої висвічували погожим небом, а губи нагадували дві скибочки перестиглого кавуна. Поруч стояли портфелики з книжками. Вона, жестикулюючи тонкими руками, щось тихо доводила чорноокому.   Але той, заклавши пальці в кишені вилинялих синіх штанів, не помічав ні пішоходів, ні каштанів, які іноді падали коло самісіньких ніг, ні голубоокої.   Раптом дівчинка побігла за каштаном, що покотився на край тротуару. Він ще не вилупився із своєї темно-зеленої домівки, вкритої густими гострим

Ластів'ята

  Наш будиночок майже біля самого моря. У кімнаті повно сонця і солонуватого повітря. Коли море спокійне, ми чуємо, як у воду пірнають чайки. А коли воно розіграється, то спінені хвилі набігають аж на наш поріг.   Двадцять днів тому, коли ми влаштувалися в цій невеликій дерев’яній хатці, то дуже здивувалися, що над дверима ластівки звили собі гніздечко. Середнього зросту чоловікові до нього можна було й рукою дотягнутись.   Не знаю чому, але це гніздо не було побудоване за всіма правилами ластів’ячої архітектури. Пташки не примурували гніздечко наглухо до стелі, як це робить більшість їх родичів, а залишили свою хату без даху. Тому четверо ластів’ят весь час висували пухнасті голівки з гнізда. Здавалося, що вони тягнуться до безмежного моря.   Ми не раз спостерігали, як працьовиті батьки годували своїх ненажерливих дітей. Ще й не було видно матері, а великі жовті ротики розкривалися їй назустріч. Ластівки давали їсти малятам по черзі: спочатку крайньому, політають, політають і