Перейти до основного вмісту

Могилівський соловейко

Лише я із чотирьох хлопців унаслідував батьківський бархатний тенор, хоч всі діти вміли і любили співати. 
Найбільше у дитинстві я тренував свій голос біля колиски, у якій через кожні два роки виколихувалися чи хлопчик, чи дівчинка. Бувало, переспіваю не лише колискові, але й усі пісні, які завчив з голосів батьків чи гостей, поки прийде мати з поля. 
Особливо любили ми, діти, коли до нас приходили в гості дядько Гриць і старий Олекса. Вони знали безліч народних пісень, колядок і щедрівок. Та ще й мали чу­дові голоси: у дядька Гриця могутній баритон, а у стрия Олекси —високий тенор. Бувало, як почнуть колядувати і щедрувати, то, здавалося, ніби то не звичайні селяни, а артисти найвищого класу. 
Ще до колективізації нас часто відвідували родичі, сусіди; тато й мама ходили в гості. 
Коли за столом збиралися родичі, батько й мати вгощали їх вишняками, а ті влаштовували цілі кон­церти: був і хоровий спів, звучали сольні номери, їх по­любляв дядько Гриць. Під час ось таких домашніх кон­цертів, причому тверезих, бо .від вишняку гості ніколи не клювали носами і не лазили рачки по долівці, ми, діти, і запам’ятовували на все життя і мелодії і слова народних пісень. 
З появою у нашій школі вчительки української мови та літератури й почалася справжня художня самодіяль­ність. Марія Андріївна знала багато українських народ­них пісень, читала ноти, грала на кількох інструментах. То й не дивно, що саме вона організувала загально- шкільний хор, в якому брало участь понад п’ятдесят учнів, в основному старших класів. Тоді і мій співаць­кий талант почав розвиватися. 
Казали, що у мене був приємний грудний тенор. Учи­телька зі мною та ще з декількома учнями працювала й індивідуально. Вона намагалася, наскільки могла по­ставити наші голоси, тобто, вчила кожного правильно дихати, вимовляти окремі звуки і слова, наголошувати основне, володіти ротовою порожниною, язиком і голо­совими зв язками. Через кілька місяців таких занять ми стали краще співати, особливо виконувати сольні но­мери. 
В основному наш хор виконував українські народні пісні. Ллє завжди починали свій концерт піснею «Із-за гір та з-за високих» на слова Максима Рильського і музику Левка Ревуцького. Це була ритуальна, величаль­на пісня, у якій вождь Сталін прирівнювався до гір­ського орла, прославлялася і його комуністична партія. 
Одного разу, коли з величезним успіхом закінчився наш концерт у фабричному клубі, а ми, хористи і со­лісти, переодягалися у свій буденний одяг, за лаштунки прийшов якийсь керівний партійний діяч районного масштабу і до нашої вчительки: 
— Чи не здається вам, що ваш репертуар нагадує петлюрівські часи? 
— Пробачте, але я вас не розумію,— знічено промо­вила Марія Андріївна. —При чому тут Петлюра? 
— А чому ви не виконуєте жодної російської пісні? 
Чому? 
— Ми ще й українські пісні слабо вивчили, а росій­ські треба добре самому знати, щоб когось навчити. А у мене нема такого пісенника. 
— Надіюсь, що ви зрозуміли мене: розучіть з деся­ток російських пісень. І тоді ваші петлюрівські зазву­чать зовсім по-буденному. Репертуар повинен бути ідей­ним, партійним, інтернаціональним. З цього ви повинні виходити при доборі текстів і мелодій пісень. 
Через деякий час ми вивчили російські пісні «Во саду, ли, в огороде» і «Есть на Волге утес». Навіть при­стойно виконували ці пісні, але вимова була наша, ук­раїнська. І як не вимагала вчителька, щоб ми по-росій- ськи правильно вимовляли слова, у нас виходило щось на зразок «восадулі, вогороді» як два слова. Були А інші казуси з вимовою у деяких нових піснях. 
Щоб наш репертуар був по-комуністнчному інтерна­ціональним, то співали ще одну білоруську пісню, а та­кож грузинську «Суліко». На перше місце вийшли совєтсько-російські ПІСНІ про вождів, про комуністичну партію, про родіну, про КОМСОМОЛ, про непереможні ВОН армію, про дружбу народів. Зате зменшилась кількість українських народних пісень. 
Я часто заспівував наші, українські пісні, був чи „є першим серед хлопців солістом. У моєму репертуарі зай. ияли почесне місце пісні-«Дивлюсь я на небо», «Сон- не низенько» (з оперн М. Лисенка «Наталка Полтав- ка»), «Там, де Ятрань круто вється», «Якби мені не тиночки»;, гарно у мене виходила арія Андрія з опери С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» Іноді з дівчатами виконували дуети: «Коли розлучають-’ ся двоє», «Ой, у полі вітер віє», «По той бік гора, но сей бік гора» та інші. 
Та не вберегли у школі мій голос, особливо тоді, коли йшла перебудова мого організму. На одному з ве­чорів, коли виконував підряд другу пісню, раптом щось сталося з голосом, я не міг не лише закінчити співати, але й став говорити пошепки. Ніхто й не порадив звер­нутися до лікаря. Само й пройшло. Тільки з того часу я до закінчення школи не брав участі у хорі, не висту­пав і як соліст. І хоч мій тенор зберігся, але він втратив силу, я став швидко хрипнути під час співу. 
Ось так несподівано закінчилася артистична кар’єра моги
лівського соловейка. А могло б бути і по-іншому... 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Їжачок

 Звідкись налетів грайливий вітерець, заплутався у побурілому каштановому листі, злегка доторкнувся до гілок — і тротуаром почали вибрикувати блискучі, ще вологі від шкаралупи каштани.   Їх тут же підхоплювали пішоходи, ніжно їм усміхалися, пестили руками і ховали до кишень, в сумки чи просто несли на розкритих долонях, милуючись карими красенями.   Неподалік на лавці сиділо двоє школяриків: набурмосений хлопчик з непокірною чорною чуприною, що з’їжилася над високим чолом, і білява дівчинка, очі якої висвічували погожим небом, а губи нагадували дві скибочки перестиглого кавуна. Поруч стояли портфелики з книжками. Вона, жестикулюючи тонкими руками, щось тихо доводила чорноокому.   Але той, заклавши пальці в кишені вилинялих синіх штанів, не помічав ні пішоходів, ні каштанів, які іноді падали коло самісіньких ніг, ні голубоокої.   Раптом дівчинка побігла за каштаном, що покотився на край тротуару. Він ще не вилупився із своєї темно-зеленої домівки, вкритої густими гострим

Ластів'ята

  Наш будиночок майже біля самого моря. У кімнаті повно сонця і солонуватого повітря. Коли море спокійне, ми чуємо, як у воду пірнають чайки. А коли воно розіграється, то спінені хвилі набігають аж на наш поріг.   Двадцять днів тому, коли ми влаштувалися в цій невеликій дерев’яній хатці, то дуже здивувалися, що над дверима ластівки звили собі гніздечко. Середнього зросту чоловікові до нього можна було й рукою дотягнутись.   Не знаю чому, але це гніздо не було побудоване за всіма правилами ластів’ячої архітектури. Пташки не примурували гніздечко наглухо до стелі, як це робить більшість їх родичів, а залишили свою хату без даху. Тому четверо ластів’ят весь час висували пухнасті голівки з гнізда. Здавалося, що вони тягнуться до безмежного моря.   Ми не раз спостерігали, як працьовиті батьки годували своїх ненажерливих дітей. Ще й не було видно матері, а великі жовті ротики розкривалися їй назустріч. Ластівки давали їсти малятам по черзі: спочатку крайньому, політають, політають і