Перейти до основного вмісту

Принеси 200 карбованців!

   За пару років до початку Великої Вітчизняної війни московські ленінсько-сталінські правителі ввели плату за навчання у старших класах загальноосвітньої серед­ньої школи. По 200 карбованців треба було вносити у шкільну касу до першого вересня І на початку другого півріччя.
   На той час то були великі гроші! Адже колгоспникам на трудодень платили по 8—10 копійок, а то й менше, і по 100—200 грам збіжжя. І розраховувалися з колгосп­никами натурою після жнив, а грошима — наприкінці року. Тих заробітків не вистачало, щоб заплатити за «добровільну» позичку грошей державі. Тому колгосп­ники в основному жили з урожаю, який вирощували на присадибних ділянках (городах). А ще треба було за­платити різні податки як грошима, так і натурою — здати картоплю, молоко, м’ясо, вовну та ін.
   Сутужно було моїм батькам-колгоспникам! Адже за мене і брата слід внести у шкільні каси 800 карбо­ванців на рік! А де взяти такі гроші?
   Тому влітку ми допомагали батькам обробляти го­род, ходили з ними працювати у колгосп, особливо у жнива, збирали і сушили лікарські рослини, які прий­мала кооперація. Та найбільше батьків виручали верби і ясени, якими колись наші розумні і далекоглядні діди і прадіди обсадили обійстя.
   Ніколи не забуду, як після зимових канікул дирек­тор школи викликав мене до себе в кабінет і, ховаючи очі за папери, ніяково промовив:
— Миколо, ти не приніс 200 карбованців за навчання.
— Батьки збирають гроші...— промимрив я.
— А закон такий: ти не повинен сидіти за партою, поки не внесені гроші у шкільну касу.
— То мені йти додому?
— Не гнівайся на мене. Ти гарний учень, у вас ве­лика сім’я... Але чим я можу зарадити? Пообіцяли цими днями перевірити школу з цього питання. Сам розу­мієш, що мені буде, коли побачать учня, який не вніс плату за навчання.
— То я зараз заберу книжки і піду додому.
— Як закінчиться урок. Ти тільки один не вніс гроші у касу.
— У мене ще й старший брат вчиться.
   Знаю, знаю Павла з третьої школи. Теж гарний учень... Але ж таке придумали... Трудно зараз державі. Треба багато грошей на оборону країни. Ти ж знаєш, що Гітлер виробляє у Європі. Вже й до наших кордонів добираються фашисти. Тому правильно зрозумій наш радянський уряд і дорогого вождя Иосифа Віссаріоновича Сталіна. Тобі, комсомольцю, цього не треба пояс­нювати, а батькам слід... Ще. Скажи їм, що коли не вистачить якихось п’ятдесят карбованців, то я закладу із своєї зарплати. Не забудеш?
Я вже хотів іти з кабінету, як Оскар Йосипович пі­дійшов до мене і пригорнув до грудей... Потім якимось чужим голосом промовив:
— Ти, Миколо, будь нині на всіх уроках. А якщо завтра ще грошей батьки не назбирають, то ти приходь обов’язково на уроки. Я закладу за тебе двісті карбо­ванців. У мене щось там назбиралося про чорний день. Зрозумів?

   Я стояв перед цим гарним на вроду високим соро-кадворічннм чоловіком у прано-перепраному кортовому костюмчику і зашкарублих саморобних черевиках і... плакав... Сльози самі текли по щоках...
   Оскар Йосипович витягнув хустинку, витер мені очі і всунув її у мою кишеню (ніби знав, що я не маю на­віть носовичка) і по-батьківськи:
— Ти зрозумів мене, Миколко?
— Зрозумів, — тихо відповів я.
— Що ж ти зрозумів?
— Принести завтра двісті карбованців за навчання і здати у шкільну касу.
— А якщо батьки ще не мають таких грошей?—до­питувався директор, мабуть, щоб я заспокоївся, щоб сльози висохли на моїх очах.
— То не йти до школи.
— Ну, добре, скажеш батькам, що я ввечері буду у вас вдома.
— Добре.
Оскар Йосипович усміхнувся мені:
— Заспокоївся? Не журися, все буде гаразд.
   Того вечора Оскар Йосипович Гернштетер таки при­йшов до нас додому і приніс двісті карбованців, щоб завтра я їх здав у шкільну касу.
   Батьки потім повернули борг.
   Минуло ціле життя з того часу, але таке не забу­вається.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Їжачок

 Звідкись налетів грайливий вітерець, заплутався у побурілому каштановому листі, злегка доторкнувся до гілок — і тротуаром почали вибрикувати блискучі, ще вологі від шкаралупи каштани.   Їх тут же підхоплювали пішоходи, ніжно їм усміхалися, пестили руками і ховали до кишень, в сумки чи просто несли на розкритих долонях, милуючись карими красенями.   Неподалік на лавці сиділо двоє школяриків: набурмосений хлопчик з непокірною чорною чуприною, що з’їжилася над високим чолом, і білява дівчинка, очі якої висвічували погожим небом, а губи нагадували дві скибочки перестиглого кавуна. Поруч стояли портфелики з книжками. Вона, жестикулюючи тонкими руками, щось тихо доводила чорноокому.   Але той, заклавши пальці в кишені вилинялих синіх штанів, не помічав ні пішоходів, ні каштанів, які іноді падали коло самісіньких ніг, ні голубоокої.   Раптом дівчинка побігла за каштаном, що покотився на край тротуару. Він ще не вилупився із своєї темно-зеленої домівки, вкритої густими гострим

Ластів'ята

  Наш будиночок майже біля самого моря. У кімнаті повно сонця і солонуватого повітря. Коли море спокійне, ми чуємо, як у воду пірнають чайки. А коли воно розіграється, то спінені хвилі набігають аж на наш поріг.   Двадцять днів тому, коли ми влаштувалися в цій невеликій дерев’яній хатці, то дуже здивувалися, що над дверима ластівки звили собі гніздечко. Середнього зросту чоловікові до нього можна було й рукою дотягнутись.   Не знаю чому, але це гніздо не було побудоване за всіма правилами ластів’ячої архітектури. Пташки не примурували гніздечко наглухо до стелі, як це робить більшість їх родичів, а залишили свою хату без даху. Тому четверо ластів’ят весь час висували пухнасті голівки з гнізда. Здавалося, що вони тягнуться до безмежного моря.   Ми не раз спостерігали, як працьовиті батьки годували своїх ненажерливих дітей. Ще й не було видно матері, а великі жовті ротики розкривалися їй назустріч. Ластівки давали їсти малятам по черзі: спочатку крайньому, політають, політають і